Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu
- Szczegóły
- Opublikowano: 27 lipiec 2016
- Poprawiono: 28 marzec 2017
- Odsłony: 6899
UCHYLONE UCHWAŁĄ NR 27/17 SENATU AWF Z DNIA 28.03.2017 r.
Postanowienia Deklaracji Bolońskiej oraz stosowne zapisy w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.) nakładają na wyższe uczelnie obowiązek wprowadzenia systemu zapewnienia jakości kształcenia oraz obowiązek wprowadzenia mechanizmów monitorowania i doskonalenia jakości kształcenia – które byłyby zgodne z obowiązującymi w tym zakresie standardami europejskimi. Realizując powyższe założenia – wprowadza się Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia, którego zadaniem jest zintegrowanie obowiązujących już od dawna w Uczelni oraz nowo powstałych procedur kontroli i doskonalenia jakości kształcenia.
Podstawowymi celami Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia są:
- Podnoszenie jakości kształcenia.
- Stałe monitorowanie procesu kształcenia.
- Opracowywanie i doskonalenie procedur oceny metod i warunków kształcenia.
- Tworzenie programów studiów zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa polskiego i postanowieniami Deklaracji Bolońskiej z 1999 roku.
Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia reguluje:
- Zasady monitorowania procesu wdrażania standardów akademickich w zakresie podnoszenia kompetencji naukowych kadry dydaktycznej (analiza i ocena kadry nauczycielskiej i jej dorobku naukowego).
- Zasady monitorowania procesu nauczania w zakresie podnoszenia jakości oferty dydaktycznej (ocenia się programy nauczania, plany studiów, procedury egzaminacyjne, wymagania związane z licencjackimi i magisterskimi pracami dyplomowymi).
- Zasady podnoszenia jakości w zakresie prowadzenia zajęć dydaktycznych (ocenia się zgodność merytorycznej treści poszczególnych przedmiotów z programem nauczania, postawę i komunikatywność prowadzącego).
- Zasady podnoszenia jakości warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych (infrastruktura dydaktyczna – sale wykładowe, ćwiczeniowe, seminaryjne, laboratoria itp., liczebność grup studenckich na poszczególnych rodzajach zajęć, pomoce dydaktyczne, wyposażenie bibliotek oraz wielkość i dostęp do zbiorów, ocena obsługi studentów przez dziekanaty).
Monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia w Uczelni odbywa się w obszarach opisanych poniższymi procedurami. Narzędziami wykonawczymi procedur są adekwatne formularze:
- Procedura oceny kadry dydaktycznej, obowiązująca na poziomie wydziałów i Uczelni (Załącznik nr 2).
- Procedura weryfikacji i analizy osiągania przez studentów założonych efektów kształcenia prowadzona na poziomie wydziałów wraz z zasadami archiwizacji prac dokumentujących osiągnięte efekty (Załącznik nr 3).
- Procedura oceny przez studentów (w tym doktorantów i studentów studiów podyplomowych) i nauczycieli akademickich jakości prowadzenia zajęć dydaktycznych (Załącznik nr 4).
- Procedura dyplomowania (Załącznik nr 5).
- Procedura monitorowania karier zawodowych absolwentów i oczekiwań pracodawców względem absolwentów (Załącznik nr 6).
- Procedura potwierdzania efektów uczenia się zdobytych poza systemem studiów (Załącznik nr 7).
Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia funkcjonuje na dwóch poziomach:
- Prowadzony na szczeblu wydziałów – reprezentowany przez powoływane przez dziekanów Komisje Wydziałowe ds. Oceny Jakości Kształcenia.
- Prowadzony na szczeblu uczelni – reprezentowany przez Uczelnianą Komisję ds. Oceny Jakości Kształcenia
Komisje Wydziałowe ds. Oceny Jakości Kształcenia mają następujące zadania:
- Ocena poprawności powierzania nauczycielom akademickim zajęć dydaktycznych zgodnie z ich kwalifikacjami naukowymi i zawodowymi (specjalność naukowa, dorobek naukowy, doświadczenie zawodowe).
- Opiniowanie projektów nowych i analiza realizowanych programów kształcenia w aspekcie ich zgodności ze strategią rozwoju Uczelni oraz kierunkowymi i obszarowymi efektami kształcenia.
- Sprawdzanie dokumentacji procesu kształcenia i analiza sposobów weryfikacji osiąganych przez studentów założonych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Analiza wyników ankiet studenckich na wszystkich poziomach kształcenia, dotyczących oceny jakości prowadzenia zajęć dydaktycznych. Wyciąganie na ich podstawie wniosków mających na celu poprawę jakości kształcenia.
- Ocena organizacji i warunków kształcenia studentów na wydziałach, w tym rozkładu zajęć dydaktycznych oraz jakości infrastruktury dydaktycznej (sale dydaktyczne, ich wyposażenie, wyposażenie bibliotek, itp.).
- Zasięganie opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej oraz zasadności i poprawności przygotowania nowych programów kształcenia.
- Przedstawianie władzom wydziałów propozycji działań zmierzających do poprawy jakości kształcenia na wydziałach oraz monitorowanie ich wdrażania.
- Przygotowanie corocznie w postaci raportów dla rad wydziałów – sprawozdań z funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w poprzednim roku akademickim.
Uczelniana Komisja ds. Oceny Jakości Kształcenia ma następujące zadania:
- Przygotowywanie i stałe doskonalenie procedur dotyczących działalności dydaktycznej Uczelni i poprawy jakości kształcenia.
- Ocena zgodności kierunku i profilu studiów z misją i strategią Uczelni.
- Wspieranie i monitorowanie działalności Wydziałowych Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia.
- Analiza jakości kształcenia w Uczelni na podstawie oceny uchwał rad wydziałów poświęconych jakości kształcenia oraz raportów Komisji Wydziałowych ds. Oceny Jakości Kształcenia.
- Ocena funkcjonowania informatycznych systemów wspierania procesu dydaktycznego.
- Nadzór nad zapewnieniem odpowiednich warunków efektywnego kształcenia studentów w obiektach uczelnianych.
- Przedstawianie Rektorowi projektów działań mających na celu doskonalenie jakości kształcenia w Uczelni.
- Przygotowanie corocznie w postaci raportu dla Senatu Uczelni – sprawozdania z funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w poprzednim roku akademickim.
Senat powołuje Uczelnianą Komisję ds. Oceny Jakości Kształcenia, na okres trwania kadencji. W skład Uczelnianej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia wchodzą:
- przewodniczący Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia,
- po dwóch przedstawicieli z grona samodzielnych nauczycieli akademickich każdego z wydziałów Uczelni,
- przedstawiciel studentów,
- przedstawiciel doktorantów.
Za działalność Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia na poszczególnych poziomach odpowiedzialni są odpowiednio: dziekani (poziom wydziałów) oraz Prorektor ds. Studiów (poziom Uczelni).