Wydziałowa Księga Jakości Kształcenia
Przygotowana przez Pełnomocnika Dziekana ds. Jakości Kształcenia.
Zatwierdzona przez Dziekana Filii w Gorzowie Wielkopolskim.
WYDZIAŁOWA KSIĘGA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA - wydanie III z listopada 2021 r.
HISTORIA ZMIAN
Lp. | Nr rodziału | Opis zmiany | Data |
---|---|---|---|
1. | 1.2. | Aktualizacja projektów badawczych | 01.02.2022 |
1. PREZENTACJA ZAMIEJSCOWEGO WYDZIAŁU KULTURY FIZYCZNEJ
1. 1. Historia Wydziału
1. 2. Opis Filii
1. 3. Władze Filii
1. 4. Struktura organizacyjna Filii
1. 5. Struktura procesu decyzyjnego i zakres odpowiedzialności
1. 6. Analiza SWOT
2. MISJA, WIZJA I STRATEGIA WYDZIAŁU NA LATA 2020–2025
2. 1. Zgodność misji i strategii Filii z misją i strategią Uczelni
2. 2. Wizja Wydziału w 2025 roku
2. 3. Cele strategiczne i szczegółowe
3. SYSTEM ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA NA WYDZIALE
3. 1. Ogólne informacje o systemie zapewnienia jakości kształcenia
3. 2. Dokumentacja systemu zarządzania jakością kształcenia
3. 3. Wewnętrzne przepisy stanowiące podstawę funkcjonowania systemu
3. 4. Struktura instytucjonalna systemu jakości kształcenia
3. 5. Historia zmian
4. PROCESY I PROCEDURY SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
4. 1. Mapa procesów
4. 2. Spis procedur
4. 3. Spis formularzy
Struktura
ZAKRES CZYNNOŚCI SENACKIEJ KOMISJI DS. OCENY JAKOŚCI KSZTAŁECENIA
- przygotowywanie i stałe doskonalenie procedur dotyczących działalności dydaktycznej Uczelni i poprawy jakości kształcenia, z uwzględnieniem potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego.
- ocena zgodności kierunku i profilu studiów z misją i strategią Uczelni.
- wspieranie i monitorowanie działalności Wydziałowych Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia.
- analiza jakości kształcenia w Uczelni na podstawie oceny raportów Wydziałowych Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia.
- ocena funkcjonowania informatycznych systemów wspierania procesu dydaktycznego.
- nadzór nad zapewnieniem odpowiednich warunków efektywnego kształcenia studentów w obiektach uczelnianych.
- przedstawianie rektorowi projektów działań mających na celu doskonalenie jakości kształcenia w Uczelni.
- przygotowanie corocznego sprawozdania dla senatu Uczelni z funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w poprzednim roku akademickim.
- tworzenie i bieżąca aktualizacja Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
ZAKRES CZYNNOŚCI WYDZIAŁOWEJ KOMISJI DS. OCENY JAKOŚCI KSZTAŁECENIA
- ocena poprawności powierzania nauczycielom akademickim zajęć dydaktycznych zgodnie z ich kwalifikacjami naukowymi (specjalność naukowa, dorobek naukowy), dydaktycznymi i praktycznymi (doświadczenie zawodowe).
- analiza realizowanych programów studiów w aspekcie ich zgodności ze strategią rozwoju Uczelni, Polską Ramą Kwalifikacji, standardami kształcenia oraz oczekiwaniami otoczenia społeczno-gospodarczego.
- sprawdzanie dokumentacji procesu kształcenia i analiza sposobów weryfikacji osiąganych przez studentów założonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- analiza wyników ankiet studenckich na wszystkich poziomach kształcenia, dotyczących oceny jakości prowadzenia zajęć dydaktycznych. Wyciąganie na ich podstawie wniosków mających na celu poprawę jakości kształcenia.
- ocena organizacji i warunków kształcenia studentów na wydziałach, w tym rozkładu zajęć dydaktycznych oraz jakości infrastruktury dydaktycznej (sale dydaktyczne, ich wyposażenie, wyposażenie bibliotek, itp.).
- przedstawianie Senackiej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia i władzom wydziałów propozycji działań zmierzających do poprawy jakości kształcenia na wydziałach oraz monitorowanie ich wdrażania.
- zasięganie opinii absolwentów na temat przydatności wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych nabytych w danym programie studiów.
- zasięganie opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej, istniejących programów studiów oraz zasadności i poprawności przygotowania nowych programów kształcenia.
- przygotowanie corocznej informacji o funkcjonowaniu WSJK oraz raportu z działalności Wydziałowej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia i przedłożenie ich Senackiej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia.
- tworzenie i bieżąca aktualizacja Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
ZAKRES CZYNNOŚCI PEŁNOMOCNIKA DZIEKANA DS. JAKOŚCI KSZTAŁECENIA
- przewodniczenie Wydziałowej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia;
- merytoryczny nadzór nad wnioskami o utworzenie nowych kierunków studiów, przy współpracy z prodziekanem ds. dydaktyki;
- przygotowanie i aktualizacja Wydziałowej Księgi Jakości Kształcenia;
- nadzór nad realizacją uczelnianych i wydziałowych wytycznych dotyczących zapewnienia jakości kształcenia;
- opracowywanie, w porozumieniu z dziekanem, harmonogramu realizacji zadań związanych z oceną i poprawą jakości kształcenia, w tym ramowego planu hospitacji i ankietyzacji na dany rok akademicki;
- nadzór nad przebiegiem ankietyzacji i hospitacji na Wydziale.
ZAKRES CZYNNOŚCI WYDZIAŁOWYCH KOMISJI PROGRAMOWYCH
- korygowanie planów oraz ramowych programów nauczania, w oparciu o wytyczne Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia, uwzględniając wytyczne KRK i standardów kształcenia określonych przez ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego, przy współpracy z samorządem studenckim i interesariuszami zewnętrznymi Wydziału;
- właściwy dobór i sekwencja przedmiotów, form zajęć dydaktycznych i ich wzajemnych proporcji, w tym proponowanie niezbędnej ilości zajęć wymaganych do osiągnięcia założonych efektów kształcenia;
- okresowe kontrole szczegółowych programów przedmiotów, realizowanych w ramach kierunku, pod kątem eliminowania powtarzających się treści;
- kontrola kompletnośćci i poprawności sporządzenia kart przedmiotów;
- zasięganie opinii interesariuszy zewnętrznych w sprawie zakładanych i osiąganych efektów kształcenia pod kątem ich zgodności z potrzebami rynku pracy;
- przedstawianie dziekanowi propozycji zajęć, które mogą być realizowane w formie e-learningu w wymiarze nie mniejszym niż 10% i nie większym niż 60% ogólnej liczby godzin zajęć dydaktycznych określonych w programie kształcenia;
- sporządzanie matrycy kierunkowych efektów kształcenia.
- opracowywanie strategii rozwoju wydziału zgodnej ze strategią rozwoju Uczelni;
- nadzór nad przebiegiem rekrutacji na studia;
- dbanie o prawidłową realizację programów zajęć dydaktycznych i ustalanie szczegółowego planu zajęć;
- powoływanie i nadzór nad komisjami opracowującymi wnioski o utworzenie nowych kierunków studiów;
- wdrażanie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia na wydziale;
- nadzór nad jego funkcjonowaniem oraz dokonywanie corocznych przeglądów systemu zarządzania jakością kształcenia;
- zatwierdzanie Wydziałowej Księgi Jakości Kształcenia;
- powoływanie i nadzór nad Wydziałową Komisją ds. Oceny Jakości Kształcenia.
ZAKRES CZYNNOŚCI ZESPOŁU DS. OCENY BAZY DYDAKTYCZNEJ
- analiza warunków kształcenia studentów na Wydziale pod kątem:
- wielkości i stanu sal dydaktycznych;
- wyposażenia sal wykładowych, ćwiczeniowych i laboratoryjnych;
- możliwości przystosowania innych pomieszczeń na potrzeby dydaktyki;
- zasobności księgozbioru oraz dostępu studentów do Internetu, a także biblioteki, czytelni i komputerowych baz danych;
- dostosowania obiektów dydaktycznych do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Procedury i formularze
Monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia w Uczelni odbywa się w obszarach opisanych poniższymi procedurami:
- Opis Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia
- Procedura oceny kadry dydaktycznej:
- Procedura monitorowania zakładanych efektów uczenia się wraz z zasadami archiwizacji prac dokumentujących osiągnięte efekty:
- Procedura oceny jakości i warunków prowadzenia procesu kształcenia przez studentów i nauczycieli akademickich:
- Ankieta dotycząca opinii nauczycieli na temat jakości prowadzenia zajęć dydaktycznych
- Ankieta dotycząca opinii studentów na temat warunków studiowania i jakości prowadzenia zajęć dydaktycznych
- Ankieta dotycząca opinii studentów na temat jakości prowadzenia zajęć dydaktycznych i organizacji studiów podyplomowych
- Ankieta dotycząca opinii studentów na temat funkcjonowania Działu Obsługi Studenta
- Procedura dyplomowania i oceny jakości prac dyplomowych:
- Podanie o zmianę promotora pracy dyplomowej
- Wykaz studentów przyjętych na proseminarium dyplomowe
- Wykaz studentów przyjętych na seminarium magisterskie
- Zalecenia edytorskie dotyczące przygotowania pracy dyplomowej
- Wzór strony tytułowej
- Oświadczenie dotyczące praw autorskich
- Oświadczenie o udostępnieniu pracy w bibliotece
- Procedura dyplomowania obowiązująca od roku 2019
- Podanie o przesunięcie terminu złożenia pracy dyplomowej
- Formularz oceny pracy dyplomowej
- Wniosek o egzamin dyplomowy w formie zdalnej
- Protokół egzaminacyjny – egzamin dyplomowy
- Ocena jakości pracy dyplomowej
- Procedura monitorowania karier zawodowych absolwentów i oczekiwań pracodawców względem absolwentów:
- Procedura potwierdzania efektów uczenia się zdobytych przez studenta poza systemem studiów:
- Procedura podnoszenia jakości i oceny procesu umiędzynarodowienia
- Procedura tworzenia, modyfikowania oraz wycofywania programu lub kierunku studiów
Wewnętrzne procedury i formularze służące podnoszeniu jakości kształcenia na Wydziale obejmują również:
Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu
Postanowienia Deklaracji Bolońskiej oraz stosowne zapisy w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.) nakładają na wyższe uczelnie obowiązek zapewnienia wysokiej jakości kształcenia oraz obowiązek wprowadzenia mechanizmów monitorowania i doskonalenia jakości kształcenia, zgodnych z obowiązującymi w tym zakresie standardami europejskimi. Realizując powyższe wprowadza się w Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia, którego zadaniem jest zintegrowanie obowiązujących w Uczelni procedur kontroli i doskonalenia jakości kształcenia.
Podstawowymi celami Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia są:
- Stałe monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia na wszystkich poziomach i formach edukacji.
- Zapewnienie właściwych warunków realizacji procesu kształcenia wraz z ciągłym ich doskonaleniem.
- Opracowywanie i doskonalenie procedur oceny metod i warunków kształcenia.
- Zapewnienie wysokiego poziomu kompetencji i stałego rozwoju kadry dydaktycznej.
- Powiązanie obszarów kształcenia z lokalnymi, regionalnymi oraz krajowymi potrzebami społecznymi i gospodarczymi, a także misją i strategią Uczelni.
Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia obejmuje:
- Zasady monitorowania wywiązywania się z obowiązków dydaktycznych kadry akademickiej.
- Zasady oceny procesu kształcenia w zakresie osiąganych przez studentów efektów uczenia się i procesu dyplomowania (ocenia się wyniki zaliczeń i egzaminów, realizację praktyk zawodowych, jakość prac dyplomowych, oceny promotorów i recenzentów, wyniki egzaminów dyplomowych).
- Zasady monitorowania jakości prowadzenia zajęć dydaktycznych (ocenia się karty przedmiotów, zgodność merytoryczną treści poszczególnych przedmiotów z programem nauczania, kompetencje i dobór kadry dydaktycznej prowadzącej zajęcia, postawę i komunikatywność prowadzącego).
- Zasady oceny jakości oferty dydaktycznej (ocenia się programy studiów, wymagania związane z pracami dyplomowymi).
- Zasady oceny warunków prowadzenia procesu kształcenia (ocenia się infrastrukturę dydaktyczną, liczebność grup studenckich na poszczególnych rodzajach zajęć, pomoce dydaktyczne, wyposażenie bibliotek oraz wielkość i dostęp do zbiorów, obsługę studentów przez dziekanaty oraz infrastrukturę wykorzystywaną w kształceniu z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość).
- Zasady tworzenia, modyfikowania oraz wycofywania programu lub kierunku studiów.
Monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia w Uczelni odbywa się w obszarach opisanych poniższymi procedurami. Narzędziami wykonawczymi procedur są właściwe formularze:
- Procedura oceny kadry dydaktycznej (Załącznik nr 2).
- Procedura monitorowania (weryfikacji i analizy) zakładanych efektów uczenia się wraz z zasadami archiwizacji prac dokumentujących osiągnięte efekty (Załącznik nr 3).
- Procedura oceny jakości i warunków prowadzenia procesu kształcenia przez studentów i nauczycieli akademickich (Załącznik nr 4).
- Procedura dyplomowania i oceny jakości prac dyplomowych (Załącznik nr 5).
- Procedura monitorowania karier zawodowych absolwentów i oczekiwań pracodawców względem absolwentów (Załącznik nr 6).
- Procedura potwierdzania efektów uczenia się zdobytych przez studenta poza systemem studiów (Załącznik nr 7).
- Procedura podnoszenia jakości i oceny procesu umiędzynarodowienia (Załącznik nr 8).
- Procedura tworzenia, modyfikowania oraz wycofywania programu lub kierunku studiów (Załącznik nr 9).
Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia funkcjonuje na dwóch poziomach:
- Uczelni – reprezentowany przez powołaną przez Senat Senacką Komisję ds. Oceny Jakości Kształcenia.
- Wydziałów – reprezentowany przez powoływane przez dziekanów Komisje Wydziałowe ds. Oceny Jakości Kształcenia.
Senat powołuje Uczelnianą Komisję ds. Oceny Jakości Kształcenia, na okres trwania kadencji. W skład Uczelnianej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia wchodzą:
- przewodniczący Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia,
- po dwóch przedstawicieli z grona nauczycieli akademickich każdego z wydziałów Uczelni, z wyłonionym spośród nich zastępcą przewodniczącego
- przedstawiciel studentów,
- przedstawiciel doktorantów.
Dziekan Wydziału Uczelni powołuje Wydziałową Komisję ds. Oceny Jakości Kształcenia, na okres trwania kadencji. W skład Wydziałowej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia wchodzą:
- przewodniczący Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia,
- czterech nauczycieli akademickich zatrudnionych na Wydziale, z wyłonionym spośród nich zastępcą przewodniczącego,
- przedstawiciel doktorantów,
- przedstawiciel studentów.
Za działalność Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia na poszczególnych poziomach odpowiedzialni są odpowiednio: prorektor ds. studiów (poziom Uczelni) oraz dziekani (poziom wydziałów)..
Interesariusze zewnętrzni
W pracach nad programami kształcenia systematycznie udział biorą interesariusze wewnętrzni – studenci i nauczyciele praktycy oraz interesariusze zewnętrzni – przedstawiciele otoczenia społeczno-gospodarczego Wydziału stanowiący środowisko kształcenia praktycznego oraz przyszli pracodawcy absolwentów.
Cennym źródłem informacji o potrzebach rynku pracy są przedstawiciele pracodawców, z których część to absolwenci utrzymujący ciągłe kontakty z Wydziałem i przyjmujący studentów na praktyki zawodowe.
INTERESARIUSZE ZEWNĘTRZNI na kierunku WYCHOWANIE FIZYCZNE
Lp. | Nazwa placówki / instytucji | Przedstawiciele | |
---|---|---|---|
1. | Szkoła Podstawowa Nr 5 w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Ewa Sikorska | |
2. | Szkoła Podstawowa Nr 13 w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Maciej Bartosz | |
3. | II Liceum Ogólnokształcące w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Tomasz Pluta | |
4. | Zespół Szkół Mistrzostwa Sportowego w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Tomasz Kucharski dr Piotr Basta |
|
5. | Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Jerzy Kaliszan mgr Anna Buczak |
|
6. | Klub Sportowy „Warta” Gorzów Wielkopolski | mgr Paweł Wójcik | |
7. | Klub Sportowy „Stal” Gorzów Wielkopolski | mgr Stanisław Chomski | |
8. | Centrum Sportowo-Rehabilitacyjne „Słowianka” w Gorzowie Wielkopolskim |
prezes Joanna Kasprzak-Perka | |
9. | Międzyszkolny Ośrodek Sportowy w Gorzowie Wielkopolskim |
dr Piotr Wójciak | |
10. | Klub Sportowy AZS AWF Gorzów | mgr Marek Zachara | |
11. | Gorzowski Związek Sportu Niepełnosprawnych „Start” |
mgr Zbigniew Lewkowicz dr Dariusz Niemczyn |
|
12. | Ośrodek Kolonijny Kadet-OK | pan Krzysztof Jaz | |
13. | Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Paweł Jurek |
INTERESARIUSZE ZEWNĘTRZNI na kierunku FIZJOTERAPIA
Lp. | Nazwa placówki / instytucji | Przedstawiciele | |
---|---|---|---|
1. | Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim Zespół Szpitalny przy ul. Dekerta 1 Zespół Szpitalny przy ul. Walczaka 42 |
mgr Izabela Sawczyn mgr Aleksandra Łuczaj-Śnieguła lek. med. Sylwia Sibik-Schalinsky lic. Jolanta Krysiak lek. med. Irena Sosińska-Małyszko mgr Robert Grabski |
|
2. | Przychodnia Rehabilitacyjna „Nad Łaźnią” w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Mirosława Zagórska mgr Izabela Różycka mgr Ewa Rzepecka |
|
3. | Dom Pomocy Społecznej Nr 1 w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Wioletta Cacek | |
4. | Hospicjum im. Św. Kamila w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Anna Malińska | |
5. | Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Mariusz Dziczkaniec | |
6. | Specjalistyczny Zakład Medyczny Fundacji „Nasze Zdrowie” NZOZ w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Małgorzata Helicka | |
7. | Powiatowe Centrum Zdrowia Szpital Powiatowy w Drezdenku |
prezes Wanda Szumna | |
8. | Ośrodek rehabilitacyjny REHAkompleks | mgr Konrad Wieczorek mgr Radosław Kownacki |
|
9. | Gabinet „Fizjoklinika Gorzów” | mgr Dagmara Miszczak | |
10. | Gabinet „Przystań Fizjoterapia” | mgr Joanna Sucko-Szczepaniak |
INTERESARIUSZE ZEWNĘTRZNI na kierunku DIETETYKA
Lp. | Nazwa placówki / instytucji | Przedstawiciele | |
---|---|---|---|
1. | Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Zielonej Górze |
p. Stanisław Zamiatała | |
2. | Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sulęcinie |
p. Iwona Maksimczyk | |
3. | Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Gorzowie Wielkopolskim |
lek. med. Dorota Konaszczuk | |
4. | Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Izabela Myślińska | |
5. | Zespół Szkół Gastronomicznych im. Febronii Gajewskiej-Karamać |
mgr inż. Barbara Piotrowska | |
6. | Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim |
lek. med. Maria Kopertowska-Majchrzak | |
7. | Catering dietetyczny „Smaczna dieta” w Gorzowie Wielkopolskim |
mgr Andrzej Stefanowicz | |
8. | Dom Pomocy Społęcznej w Łężeczkach |
p. Roman Glapa | |
9. | Dom Pomocy Społecznej Nr 1 w Gorzowie Wielkopolskim |
p. Wioletta Dworak |